Procés participatiu del molí del Racó

PROCÉS PARTICIPATIU SOBRE

L’ESPAI INTERPRETATIU DEL MOLÍ DEL RACÓ

Arran del projecte de restauració del Molí del Racó, l’Ajuntament de la Riba està impulsant un procés participatiu per, tal i com s’ha demanat des de la Comissió Municipal del Museu del Paper, recollir el parer dels ribetans i les ribetanes que viuen permanent o temporalment a la vila. L’objectiu d’aquest procés participatiu és copsar l’estat d’opinió i recollir propostes per revitalitzar cultural, social i econòmicament el municipi a través del futur Molí del Racó. En altres paraules, a través d’aquest procés participatiu es vol assegurar el retorn social d’aquest espai recuperat i ajudar a que el conjunt del poble “se’l senti seu”.

El Molí del Racó, construït al segle XVIII, és una gran mostra del patrimoni sociocultural i econòmic de les valls dels rius Brugent i Francolí. L’edifici consta de tres plantes i d’un pati amb les sèquies que subministrava aigua al molí. La restauració manté l’estructura i la maquinària pròpia de l’activitat paperera original i habilitarà uns espais pels quals encara no es contempla un ús concret.

L’objectiu de la restauració del molí és fer-lo accessible als visitants en general i facilitar una lectura clara dels inicis de la industrialització al Camp de Tarragona. En aquesta línia, es vol potenciar el valor pedagògic, històric, etnogràfic i arquitectònic. En segon terme, però no menys important i de forma totalment complementària, es vol difondre i promocionar el paisatge d’aigua i muntanya que envolta la Riba, així com el patrimoni moliner de la zona.

Per avaluar les potencialitats catalitzadores del futur equipament, per testar les ganes d’implicació de la ciutadania i per recollir propostes per a la gestió i ús del Molí del Racó, l’Ajuntament de la Riba, amb l’assessorament de CERES –empresa dedicada als estudis sociològics i a la participació ciutadana- engeguen aquests procés participatiu que comptarà amb dues fases.

La primera fase consisteix en la recollida d’impressions i propostes a través d’una enquesta on-line –a la qual podeu accedir al final d’aquest escrit. L’objectiu de l’enquesta és recollir impressions globals sobre el projecte com a element dinamitzador i revitalitzador del municipi. El plantejament en aquesta primera fase és, per tant, molt obert. És el que podríem anomenar una “pluja d’idees” col·lectiva. L’enquesta on-line, a més, ens permetrà implicar a la nombrosa i notable comunitat de ribetans i ribetanes de fora vila.

La segona fase, a partir de febrer, consistirà en dues sessions de participació presencials en que s’avaluaran les propostes i consideracions sorgides de l’enquesta de la primera fase i es valorarà el projecte de l’Espai interpretatiu del Molí del Racó. En aquest punt, ja s’entrarà en consideracions més concretes i s’avaluarà l’adequació tècnica i la viabilitat econòmica i social de les propostes.

En definitiva, l’Ajuntament de la Riba esperona al conjunt de ribetans i ribetanes, de dins i fora vila, a dir la seva i a fer propostes per potenciar el properament restaurat Moli del Racó i donar una empenta al poble a nivell social, cultural i econòmic. Totes les opinions seran benvingudes i presses en consideració.

Respon a la següent enquesta: goo.gl/3CoQL9.

Informació sobre el projecte de "Restauració del molí del Racó":

- Plànol 5 intervenció per plantes: /sites/riba/files/recursos/pdf/planol_5_-_intervencio_plantes.pdf

- Plànol 6 intervenció per seccions i alçats: /sites/riba/files/recursos/pdf/planol_6_-_intervencio_seccions_i_alcats.pdf

- Plànol 9, plantes:  /sites/riba/files/recursos/pdf/planol_9_-_plantes.pdf